lördag 24 januari 2009

Ordeliste på norske

Är du som jag väldigt kass på norska? Här är en snabb ordlista som är bra att kunna!

Chips - Potetgull
Grodyngel - Rumpetroll
Skallerorm - Klapperslange
Växellåda - Girekasse
Efterfest - nachspiel [Tack Rickard för stavningen ;)]
Lugnt - Roligt
Här kan man va - Heir kan man vare!

Och den bästa är ju så klart, krukväxt - potteplante!

Jag kommer ihåg när jag brukade retas med Annika och insistera på att ekorre hetter Tallefjant, fifan vad hon inte gillade det. Moahah.

4 kommentarer:

  1. du råkade inte säga "pula" vid nåt tillfälle eller?

    SvaraRadera
  2. Du kan vara en tallefjant!

    SvaraRadera
  3. Pula = knulla, "Babiantuttar" en av mina läsare, (3-barnsmamma) råkade säga just det i Norge till sin dotter för att sedan möta många förvånade blickar. "pula i dig den där glassen nu"

    SvaraRadera
  4. efterfest = nachspiel, har jag lärt mig från Rockyserierna ;)

    SvaraRadera